A Dallas című szappanopera, minden idők legnépszerűbb sorozata az 1980-as években a neokonzervativizmus apologetikája volt. Az amerikai Délen, Texasban, Dallasban játszódó történet főszereplői az olajipari vállalkozást működtető szupergazdag Ewing család, s különösen az imádva gyűlölt (vagy gyűlölve imádott), mindenkin átgázoló, gátlástalan, nőcsábász J. R. (a magyar változatban: Jockey) Ewing. A Dallas a mágnások története, mindenki gazdag, az olajiparban tevékenykedik. Felhőkarcolók, luxusautók, dollármilliók, üzleti intrikák, szeretők, ranchok, ménesek adják a hátterét a történetnek. A Dallas tehát a Reagan-korszak eposzává lett, bár maga a sorozat még 1978-ban, Jimmy Carter elnöksége idején indult. És ebben az időben a Dallas ethosza még nagyon más volt, mint az 1980-as években. Nézzük csak, milyen volt a korai Dallas!
Először is, a korai Dallasban még nem volt mindenki gazdag és nagyhatalmú. A rivális Ewing és Barnes családok vetélkedése kb. 1930 óta tart, de a Ewingok a gazdagságukat annak köszönhetik, hogy a családfő Jock Ewing kisemmizte és átverte egykori üzleti partnerét és barátját, „Digger” Barnest. Szóval, 1978-ban a történet úgy indul, hogy a Ewingok gazdagok, a Barnesok szegények. A két ellenpólus a Bobby Ewing feleségé vált szegény Pamela Barnes és Bobby bátyja, J. R. Ewing. A pozitív oldalon a szegény, plebejus, erkölcsileg tiszta nő – a negatív oldalon az arisztokratikus, gazdag, romlott erkölcsű férfi. J. R. a kezdeti részekben még merev, karót nyelt arisztokratának tűnik, ekkor még nincs meg a későbbi sármja. A sorozat kezdetén az igazi főszereplő a szép, határozott és aktív Pamela Barnes Ewing. Az első három rész Pamela diadaltörténete: legyőzi J.R-t és akkor még J. R. szövetségeseként szereplő Rayt; betöri a lázadó Ewing-unokát, Lucyt; majd ismét legyőzi J.R-t. A hármas női diadal után a negyedik rész már macsósabb. J. R. és Ray lefekszenek két nővel, akiknek a férjei bosszúból foglyuk ejtik a Ewing család nőit és a két vétkes, de gyenge fizikumú és jellemű férfit. A megmentő hősök: Bobby és Jock. Az I. évad mégis J. R. kegyetlen győzelmével ér véget: a Ewing-partyn részegen a terhes Pamela J. R. (szándékos vagy véletlen?) közbenjárásra leesik az istálló padlásáról, és elveszti magzatát. Jock Ewing első unokája nem Pamelától fog megszületni.
A korai Dallasban még olyan elemek is voltak, melyeket ma a politikai korrektség cenzúrája aligha engedélyezne. Bobby Pamela seggét csapkodja. A férfiak pofozzák a nőket (például a 4. részben a bandita a feleségét). Az első részekben még dohányoznak (később a Dallasból kiirtottak minden dohányzós jelenetet). Színesbőrű szereplők a pilot 1. évad 5. részében jelennek meg először: a Ewing-partyn fekete bőrű pincérek szolgálják ki a fehér közönséget étellel, itallal. A Ewing-partyn a ház texasi zászlóval van díszítve.

A korai részekben nagyon sok az utcakép (ezek később szinte teljesen eltűnnek a sorozatból), igazán érdekes látvány az 1978-as Dallas város.


Ekkor még nem volt meg az a pazar, hivalkodó csillogás, ami majd az 1980-as évek Dallas-világát jellemzi. A Ewing-ház berendezése szinte puritán. J. R. és Sue Ellen lakosztályában fehérre meszelt fal, egyszerű bútorok. Vonatkozik ez a ruhákra is. Az 1970-es évek végén még a multimilliomos Lucy Ewing ugyanúgy öltözködött az iskolában, mint mások, ugyanabba az iskolába járt mint mások (2. rész). A szexi Pamela hm… nyilvánvaló vonzalma a testi örömök iránt a progresszió jelképe, a puritán, képmutató erkölcsiség viszont inkább a „sötét oldal” jellemzője. A 3. részben láthatjuk először J. R. és Sue Ellen vitáját, ami egy fehérnemű miatt robban ki. Sue Ellen egy új szexi fehérneművel akarja felkelteni férje érdeklődését, az azonban konzervatív megfontolásból elutasítja feleségét, aki azt mondja, “holnap reggel visszaviszem az üzletbe a fehérneműt.” És ami a legfontosabb: a korai Dallas erkölcse szerint elvetendő és visszataszító emberek felhasználása, kihasználása.
A Dallas 1. (pilot) szezonjának utolsó részén, a Ewing-partyn (ismét) összeveszik az öreg Ewing és Barnes, és nyilvánvalóvá válnak az antagonisztikus ellentétek a két család között. Nagyon élesen jelenik meg az ellentét az iszákos, alacsony, borostás, rosszul öltözött Barnes, és a józan, dolgos, magas, napbarnított arcú Jock Ewing között. Az eredeti elképzelés szerint Bobby meghalt volna az 1. szezon végén, a továbbiakban Pamela és J. R. háborúja lett volna a fő történetszál. Ebben az esetben egyébként markánsabban megjelent volna a szegény (Barnes) – gazdag (Ewing) ellentét. Végül Bobby maradt, és vele indult a 2. évad.
Az 1. évad végén és a 2. évad elején mindjárt két családegyesítési kudarcot láthatunk egymás után. Először egy elvetélt megbékülési kísérletet a Barnes családdal, aztán a második évad elején Gary Ewinggal.
A 2. évad első képein tűnik fel az új Southfork ranch (az első évadban a Ewingoknak otthont adó ház leégett).
2. évad első rész, marhavásár jelenet, Jock, J. R., Ray és Lucy. A milliomoscsemete, már felnőtt, szexuális életetet élő lány bejelenti, hogy éhes. Végül a nagyapja ad neki pénzt a farzsebéből előhúzva nagy kegyesen. Patriarchális viszonyok, a lánynak mintha nem lenne saját pénze. Lucy anyja, aki pozitív szereplő, egy gyorsétetterem takarítójaként dolgozik, a száműzött testvér, aki szintén a pozitív póluson foglal helyet, szállodai inasként tevékenykedik.
Az 5. részben J. R. gyakorlatilag megerőszakolja a feleségét Sue Ellent igaz, az asszony előtte sírva könyörög a férjének, hogy feküdjön le vele.
A 10. részben, Jock felháborodva fogadja, hogy Pamela dolgozni akar, mert a „Ewing nők nem dolgoznak”.
A 11. részben, amikor kiderül Pamela előző házassága, egy bürokrata vesz részt a sötét ügy eltussolásában. Bobby megfenyegeti az Északról jövő embert, hogy Texasban van.
A 12. részben Lucy megszökik otthonról, Gyűlölöm ezt a családot! Felkiáltással. A kaland meg sem kezdődik, rossz véget ér, ahogy Lucy kikerül az egyszerű emberek világába, azonnal elrabolják (egy lerobbant furgonnal tekergő lúzer). A sunyi, disznószemű kocsmáros kisember, aki szemtanúja volt a rablásnak, csak pénzért hajlandó kiadni az információit. Mégiscsak jobb az „arisztokraták”, mint a „prolik” világa.
Cliff Barnes csak a 10. rész után kezd aktivizálódni. A 13. részben kerül sor az első Cliff Barnes – Ewing összecsapásra. Ekkor még ő testesíti meg a – feltörekvő – plebejus kisembert, aki harba száll az „arisztokrata” Ewingokkal. Barnes szenátori választási kampányában a nagy olajcégek elleni korrupciót hirdeti. Bobby viselkedése, talán most először, kétséges – egyértelműen a Ewing család mellé áll, a feleségével szemben. Apja szerint ez az amerikai út, hogy a családi érdek előbbre való, mint az asszony. Érvelése egy Bobbyval való vitában, hogy a Ewingok bezzeg csak a pénz és a hatalom szavát értik. A bátyját segítő Pamela ekkor még, 1978-ban a „kizsákmányolás és a korrupció” elleni jelszóval csatlakozik hozzá. Barnes kampányát az „Alamo lányai” szervezet is támogatja. Barnes kampányát az hiúsítja meg, hogy kiderül volt felesége halála egy illegális abortusz révén.
09-14. részben amikor lehuzan a repülő Bobbyval és J. R.-al, Ellie – aki eleinte eltitkolja a tragédiát szívbeteg férjétől – igazi kemény háziasszonyként viselkedik. Amikor Jock véletlenül megtudja a dolgot, visszaváltozik engedelmes és „nőies” feleséggé.
Nagyon jó a zene. Nemcsak a főcímzene, de Bobby és Pamela témája, Sue Ellen zenéje is.